Wat doet een trainingsacteur?

Trainingsacteur Faye

Als trainingsacteur kruip ik in de huid van het gewenste gedrag waar u graag mee wilt oefenen. Dat kan zijn een passief dominant iemand, dominant, agressief, chaotisch, een waterval iemand die maar door blijft praten waar je niet tussen komt, een verlegen persoon of iemand die niet ter zake komt. Dit gedrag kan je tegen komen op je werk of privé, het kan een werkgever of werknemer van je zijn, een klant, of gewoon een gesprekspartner. Bij welke situatie dan ook, feitelijk ben ik uw gedragsleverancier.


U geeft aan welk gedrag u wilt oefenen, waar u tegen aan loopt en wat uw leerdoel is. Dat is eigenlijk waar het om draait. Soms zijn dat ook de doelen van de organisatie, maar meestal van de medewerker zelf. Welke training het ook is; agressie training, dominantie training, het maakt niet uit wat u wilt oefenen. Ik geef aan bij uw reactie, die ik ontvang als trainingsacteur, wat het met mij doet, welk gevoel ik daarbij krijg en wat de gevolgen van uw reactie zijn. Ik benoem het gedrag wat ik zie en hoor, waarna ik hier feedback op geef;  the Tip’s en Top’s, waar u iets mee kan!


Ik heb maar één doel voor ogen: Het gewenste gedrag zo reëel mogelijk neerzetten, de personen in training te laten groeien en hun leerdoel te behalen!


We komen zoveel soorten gedrag tegen en zolang we elkaar begrijpen, is er niets aan de hand. Zodra je merkt dat je niet begrepen wordt, omdat de ander “een andere taal” spreekt, of omdat je niet kan omgaan met bepaald gedrag, waardoor je in conflict komt met jezelf en uiteindelijk ook met de ander, is het heel fijn om te weten hoe je het beste kan communiceren om discussies te voorkomen. Doordat je dit kan oefenen met een trainingsacteur, waar een trainer bij aanwezig is, word je gecoached en ontvang je de juiste feedback, waarmee je direct in de praktijk kan werken. Dus ik zou zeggen:


 “Welkom, we gaan direct aan de slag met moeilijk gedrag”



Werken met een trainer en trainingsacteur

Met een trainingsacteur oefenen, is een hele mooie vorm van leren. Namelijk ervaringsgericht leren. Eigenlijk leren door te doen. Door direct in de praktijk te oefenen, zorgt het ervoor dat het beklijft. Oefenen in een veilige omgeving, zonder oordeel, maar gericht op groei en ontwikkeling met hier en daar wat humor. Dit maakt het luchtig en helpt enorm! De waardevolle feedback die u ontvangt, zorgt er niet alleen voor dat u de nieuwe vaardigheden direct weer kan oefenen en in uw functie kan toepassen, maar u krijgt ook meer inzicht in u zelf.


Het inzetten van een trainingsacteur, kan een waardevolle bijdrage leveren aan het verbeteren van uw rendement.



Trainingsacteur bij assessments, of bij mediation - mediator

Uiteraard streef ik ernaar, om elk gedrag zo reëel mogelijk neer te zetten. Alleen is dat bij assessments of mediation net iets anders.

Hierbij zet ik de rol meer ingetogen neer, omdat het niet direct altijd hoeft te gaan om bepaald gedrag te oefenen, maar omdat men hier bepaalde eigenschappen en vaardigheden wil testen, bij de persoon die het assessment ondergaat.

Ook in het geval van mediaton, wanneer twee personen een geschil hebben, als klant in een verkooptraining, als patiënt in trainingen voor de zorg, of als gesprekspartner in trainingen met diverse gesprekstechnieken ben ik inzetbaar.


Bij elke training neem ik mijn ervaring mee met het feedbackmodel volgens de 4G’s, het Disc model LSD, de Roos van Leary, de ijsbergtheorie, de kernkwadranten, oefenen met het kop-romp-staart model, het model van de aanspreekcirkel etc.

Maar bovenal spreek ik vanuit mijn gevoel, spiegel ik hoe het op mij overkomt, wat het met mij doet en hoe ik het ervaar.

Share by: